< Powrót

Elektromobilność

Polska dąży do stabilizacji systemu energetycznego oraz pozytywnego oddziaływania przemysłu na ochronę środowiska. Tym samym chce się wpisać w światowe trendy ekologiczne i odgrywać ważną rolę w obszarze elektromobilności, co również wpłynie na rozwój gospodarki kraju.

Zeroemisyjny transport to przyszłość

Każdego roku wzrasta liczba zeroemisyjnych i hybrydowych pojazdów prywatnych, a także tych wykorzystywanych przez instytucje publiczne oraz do świadczenia zadań publicznych. W najbliższych latach coraz więcej samorządów będzie przechodzić na niskoemisyjny transport publiczny. Od chwili debiutu prototypu PILEI minęły dopiero 4 lata, a ARP E-Vehicles wygrywa kolejne przetargi i realizuje kontrakty dla wielu polskich miast i miasteczek. Autobusy z logo PILEA wożą pasażerów m.in. w Koninie, Bełchatowie, Myszkowie, Malczycach, a już za chwilę będą obsługiwały również mieszkańców Sieradza, Zielonej Góry, Świnoujścia czy Mrągowa.

PILEA - Polskie autobusy zeroemisyjne produkowane przez ARP E-Vehicles Sp. z o.o.

PILEA – zeroemisyjne autobusy z Bydgoszczy

ARP E-Vehicles to polska spółka, której właścicielem jest Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. Od 2020 roku produkuje autobusy elektryczne pod marką PILEA. Prototyp autobusu został zaprojektowany przez polskich inżynierów, od samego początku jako auto elektryczne. Innowacyjnym rozwiązaniem, stosowanym we wszystkich modelach PILEI jest umieszczenie baterii nisko pod podłogą, co znacząco wpłynęło na obniżenie środka ciężkości autobusu i tym samym poprawiło właściwości jezdne autobusów. Dzięki temu innowacyjnemu rozwiązaniu autobusy nie przechylają się na boki podczas pokonywania zakrętów, co bardzo chwalą sobie kierowcy.

PILEA 8,6 - pomniejszone

Pomimo jeszcze słabo rozwiniętej infrastruktury umożliwiającej tankowanie wodoru, polskie miasta powoli zaczynają ogłaszać przetargi na dostawę autobusów z napędem wodorowym. Trendy na rynku europejskim jak i światowym dobinie pokazują, że wodór stanie się niebawem szeroko dostępnym ekologicznym paliwem zasilającym co raz więcej rodzajów pojazdów. Dlatego też ARP E-Vehicles już na początku roku nawiązało współpracę z kanadyjską firmą Loop Energy – światowym producentem ogniw wodorowych i przystąpiło do realizacji projektu PILEA H2. Miesiące intensywnych prac nad tym projektem zaowocowały prezentacją, podczas wrześniowego Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi, pierwszego autobusu elektrycznego PILEA z extenderem wodorowym. Jest to elektryczny autobus „hybrydowy”, napędzany zarówno bateriami elektrycznymi jak i ogniwem wodorowym o mocy 30 kw. Dzięki takiemu rozwiązaniu PILEA H2 jest w stanie przejachać ponad 300 km na tradycyjnych bateriach oraz dodatkowe 300 km na energii pochodzącej z wodorowego ogniwa paliwowego.

Autobus elektryczny ARP E-Vehicles

Obecnie spółka oferuje trzy modele autobusów PILEA, w zależności od długości: 8,6 m, 10m oraz 12m. Komponenty do produkcji autobusów pochodzą w 60% z Polski, a pozostałe 40% z Wielkiej Brytanii, krajów Unii Europejskiej oraz Kanady i Stanów Zjednoczonych. Elektryczny silnik stosowany we wszystkich modelach autobusów został opracowany w technologii PMSM (synchroniczny z magnesami stałymi), który gwarantuje niezawodność i doskonałe osiągi (przyspieszenie, sprawność i moc wystarczającą do pokonywania nawet najbardziej stromych wzniesień), zaś system rekuperacji energii odzyskuje ją podczas hamowania. Dzięki temu autobus jest ekonomiczny w eksploatacji i zużywa nawet o 30-40% mniej energii.

PILEA 12E czysty - pomniejszone

Czym wyróżniają się autobusy PILEA?

  • zaprojektowany przez polskich inżynierów - od samego początku jako pojazd zeroemisyjny
  • baterie umieszczone pod podłogą - znakomita stabilność toru jazdy
  • lekka konstrukcja - zasięg zwiększony o 10%
  • system rekuperacji energii - dodatkowe 30-40% energii
  • niskopodłogowy na całej długości - bezpieczeństwo i wygoda pasażerów
  • wbudowana ładowarka - ułatwienie ładowania w nieprzewidzianych sytuacjach
  • innowacyjne silniki w nowoczesnej technologii pmsm (silnik synchroniczny z magnesami stałymi) - gwarantują niezawodność i doskonałe osiągi
  • wysuwana rampa dla wózków oraz system przyklęku autobusu - wygoda wsiadania dla osób starszych i niepełnosprawnych
  • napęd elektryczny lub wodorowy - koszty paliwa niższe nawet o ok. 70% w stosunku do autobusów z silnikiem diesla
PILEA 10E
AUTOBUS ELEKTRYCZNY ARP E-VEHICLES to:

Produkt odpowiadający na zapotrzebowanie samorządów, które stawiają na poprawę bezpieczeństwa transportu młodzieży. Obecnie żaden producent krajowy i zagraniczny funkcjonujący na rynku polskim nie dysponuje pojazdem o podobnych parametrach.

Pojazd został zaprojektowany w kilku wariantach, które – zależnie od specyfikacji oraz typu zastosowanej technologii – doskonale sprawdzą się w realizacji przewozu osób, zarówno w warunkach miejskich, jak i podmiejskich.

Autobus w wersji miejskiej doskonale sprawdzi się w obsłudze średnio i mało obciążonych linii komunikacyjnych, gdzie po wykonanym kursie kierowca ma kilkuminutową przerwę, potrzebną na doładowania baterii (w wariancie pojazdu z baterią w technologii LTO czas jej naładowania wynosi ok. 15 minut).